Sunday, July 18, 2010

weekend yg best !! :)

assalamualaikum semua.. da lama sungguh rasanya sy tak update blog.. maklum la skg ni busy ckit lahh nak ciapkan proposal sume.. alhamdulillah da selamat di submit.. tp pas ni nak mle wat research pulak.. huhu :)

i am so busy rite now !! 
plishh understand me okeyh .. hee :)

takpe2 yg penting kite gunakan masa dengn sebaiknya kan.. ni kang pantang ada masa lapang ckit asyik nak tdo je kje nyer.. hik3.. tk boleh jdi nie.. sy kne berubah.. huh !
ya saya boleh !!
:)

haa cakap pasal hjung minggu ni.. best nyer..asek makan jew kjenyer.. :)
yela misi sy nak gemukk lahh.. hee.. si kne mkn byk tp byk kali.. baru betol.. hik3.. 
sy mkan2 macm2 tau.. char kue teaw lahh, pizza, aym goreng, sushi lahh, aiskrim n ad byk agy.. kenyg sgt2 tau.. ntah lah ae nyer sy nih selera besar kot.. huhu :)

pizza yg begitu sedap :)

char kue teaw best :)
 jam baru kale pink :)

syok jalan2 coz weekend nih ad FEST1MA kt cni.. nk mkn trus je g sne.. mcm2 ade.. tk nk bli pon cuti mata je pon okey ..:)
pas 2 sy singgah la kat kdai buku.. betapa seronok dn girangnya hati ini tgok byk nye bku kt sne..ade novel alaf 21 n media prima..bes sgt.. tp ad yg dah bce..
n ad jugak bku selain novel yg best2.. ase cm nk bli semua jewk.. sebb tjuk n isi dye sgt menrik.. :)
eh sy ni ulat buku kew? xlah..tp minat jugak la bce bku tok isi masa lpang..hehe..

 wah ada byk nye novel :)

seronok tau g jalan2 kedai buku tuh.. pas tu ase mcm kaki da tak larat nak jalan.. pas beli makanan then sy dan kwan2 berjln pulang ke kolej..
sekian saja untuk sesi ini.. sy nak sambung uat report bio lah pulak.. huhu..
take care semua n selamat malam ..
assalamualaikum :)


Monday, July 12, 2010

mari memuhasabah diri seketika :)

Tanda-tanda Kiamat menurut agama Islam merupakan suatu petunjuk atau isyarat yang sudah hampirnya Hari Kiamat. Bermula dengan tanda-tanda kecil dan kemudian disusuli dengan tanda-tanda 

Tanda-tanda besar
  • Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi.
  • Lahirnya Dajjal.
  • Keluar asap tebal.
  • Turunnya Nabi Isa a.s.
  • Kemunculan Imam Mahdi.
  • Matahari terbit dari ufuk barat.
  • Keluarnya suku Yakjuj dan Makjuj.
  • Diangkat al-Quran dan perkara-perkara yang baik
  • Runtuhnya Ka'abah
  • Terdengar tiupan sangkakala pertama.
  • Ada azan tak di jawab
  • 3 kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat, dan yang ketiga di Semenanjung Arab.
 
:)

Tanda-tanda kecil

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.
  • Penaklukan Baitulmuqaddis
Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari
  • Zina bermaharajalela
"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim
  • Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik
  • Bermaharajalela alat muzik
Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah
  • Menghias masjid dan membanggakannya
Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.
  • Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik
Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim
  • Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan
  • Ramai orang soleh meninggal dunia
Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad
  • Orang hina mendapat kedudukan terhormat
Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani
  • Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad
  • Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang 
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."
  • Bulan sabit kelihatan besar
Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani
  • Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim
  • Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar
Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad
  • Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai
Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim
  • Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa
  • Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)
Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari
  • Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda
Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai
  • Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.
-hadis bawah-
  • Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.
-hadis bawah-
  • Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.
-hadis bawah-
  • Orang akan melakukan homoseksual.
-hadis bawah-
  • Akan terdapat ramai anak luar nikah.
- Abdullah Ibn Mas'ood (R.A.)
  • Berkurangnya sifat amanah
-hadis bawah-
  • Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)
-hadis bawah-
  • Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya
-hadis bawah-
  • Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya
-hadis bawah-
  • Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid
-hadis bawah-
  • Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik
-hadis bawah-
  • Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya
Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: "Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakatpenyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan". - Riwayat Tarmizi menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnya
  • Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan
-hadis bawah-
  • Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara...
-hadis bawah-
  • Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)
-hadis bawah-
  • Memandang rendah kepada darah
Rasulullah bersabda: "Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya." - Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad
  • Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)
Dari riwayat Ibnu Masud: "Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang" - Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad
  • Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam
Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya)." - Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.
  • Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan
Sungguh hebat dia, sunggu jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalamnya tidak ada iman sedikitpun" - Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Ibnu Majah
  • Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan
"Tidak akan berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur maka ia akan berkata: 'Aduhai seandainya aku juga berada ditempatnya.'" - Riwayat Bukhari dan Muslim
  • Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan
  • Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan
"Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan - Sahih Bukhari
  • Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba
-hadis bawah-
  • Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat
Masjid dijadikan sebagai jalan-jalan dan timbulnya mati mendadak" - Hasan At-Tayalisy.

Friday, July 9, 2010

amaRan kepaDa wanita :)

1. Menyambung rambut palsu
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
4. Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lelaki lain
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
9. Derhaka kepada suami
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas
11. Mengingkari kebaikan suami
12. Bersama lelaki lain yang bukan mahram
13. Memandang lelaki yang bukan mahramnya
14. Bersalaman dengan lelaki bukan mahram
15. Menyerupai lelaki
16. Membuka rahsia wanita lain kepada suami
17. Memandang aurat wanita lain
18. Keluar rumah tanpa ada keperluan
19. Masuk permandian awam
20. Mencakar-cakar tubuh ketika dapat musibah
21. Meratapi kematian
22. Berhias atas meninggalnya seorang
23. Menghantar jenazah
24. Mempercayai bomoh, dukun dan peramal
25. Menyumpah anak-anak sendiri
26. Tidak bertegur sapa dengan sesama muslim
27. Menganiaya pembantu
28. Mengganggu jiran
29. Minta cerai kerana suami sakit
30. Minta cerai kerana suami menikah lagi

 wanita solehah :)

keluarga bahagia :)
anak soleh :)

Thursday, July 8, 2010

hobikU :)

assalamualaikum dan selamat malam..
hehe mata ni tak ngantok agy la.. tak leh nak tido agy pulak.. so gunakan kesempatan ni untuk update blog.. :)
seronok je ek update yela skang ni still tak bz lagy.. tapi sebenarnya lia da start wat proposal untuk biology nie.. next week da nak kne anta tau.. aiyo baru ciap ckit skang nie ngh wat research dlu.. huh ase cam kne wat thesis plak.. hee :)
pas 2 untuk hilangkan kebosanan malam lia lbih prefer lakukan my favourite hobby.. antaranya membaca novel .. hehe.. dulu tak minat sangat tau bce novel2 ni tapi skang da macm tak boleh tgok novel.. geram je ase nak bce sume sekali.. hee bajet je kan kalau bce bku plajaran tu tak pe la jugak.. tapi bg lia tak kesa kalau kita luangkan masa tuk bce buku2 macm nie.. saje je tambah pengetahuan khas.. hik3.. antara novel pilihanku :

3 novel yang belom habis dibaca :)

 skang nie ngah bce rembulan pujaan. bes jugak :)

 susunan buku yang tak berapa nak kemas :)

 buku teks biology yg mantap ! (campbell) :)

oke2 sambung cite balik.. tp kadang2 kan kelaka jugak tau.. tgah2 bce novel nieh pon lia leh trtdo tau tak.. mudah sungguh lelapkan mata.. hehe.. :)
maklum la penat kot kan.. adeyh.. apa2 aje..
tak saba tau nak abiskan bce novel2 nieh.. tajuk macm menarik sgt tu yang semngt nak bce..
kalau tajuk pon tak menarik lagi lah takde mood nak baca kan.. tol tak sume? :)
agy satu hobi lia kalau bosan2 suka kumpul getah rambut n sume perhiasan rambut yang cute2 tu.. geram sangt tau tgok.. seronok jugak bila dapat kumpul bnyak2.. tgok ni...

pink kegemaran kuwh :)

 cute pinky gadgets :)

pas 2 lastly nk tunjuk kasut kesayangan kuh.. love pink kn purple kot sebb majority pink n purple pulak kasut lia.. :) pape je asalkan cantik dan menarik..

love purple :)

 pink lover :)

sekian lah saja kisah untuk malam nie..
nak sambung bce novel plaks.. malam ni tak mau tdo awal kot tapi sok kne bangun awal sebb ada kelas menanti.. tp nasib baik da iron baju so xde la kelam kabut sangat 9t..
gud nite sume n sweet dreams.. assalamualaikum :)

it's stilL holiDay 4 Us :)

assalamualaikum.. dan salam sejahtera semua..
apa khabar?? harap2 korang sentiasa sihat lah hendaknya.. ceh macm nak tulis surat pulak rasanya.. hee ..
oke2 sebenarnya ari ni lia nak cite sal activity semalam.. kebetulan pulak semalam kiteorang xde kelas dari pagi sampai malam.. bukan xde ade je sebenarnya tapi telah dicancelkan oleh lecturer kami yang amatlah sporting itu.. sapa lagy kalau bukan En.Shaari.. so macam bese lah kiteorang pon planning la nak g jalan2 kat temerloh jew.. sebab kalau duk kat bilik pon asenyer mesti da memang confirm bangun lambat.. ey xnak la layan tido sangat.. sem ni nak berubah.. huu..
ok pas 2 kiteorang siap2 then kite amek tiket ke temerloh dalam pkul 11.30.. . dalam bas tu nanti confirm boring pas 2 lia dari awal agy da bawa buku nak baca kat lam bas nanti..teka buku apa ??? apa lagi.novel la.. hehe..  semestinya lah kan kalau bawak buku bio campbell 2 mesti confirm buku yang baca kita nanti.. huhu..
erm pas 2 dalam sejam gitu sampai la kat temrloh bandar ikan patin 2..
menu kiteorang bese2 jew..air asam boy fizzie n pizza lasagna.. makan ckit pon da kenyang.. tapi tak mau membazir so abis kan jugak.. bagus tak :)
 
 assam boy fizzie :)

pizza lasagna :)

 lihatlah hasilnya selepas dimakan :)

alhamdulillah sungguh kenyang..next, aktiviti kiteorang yang seterusya g cuci mata  tengok baju2 pulak.. macam bese laa.. tak sah kalau tak tengok baju.. adoi.. 
tak beli pon takpe tgok pon jadi la tp kalu beli lagi puas hati tau.. hehe..
jalan2 tengok baju pas 2 jumpe jugak akhirnya yang berkenan di hati.. pas2 puas fikir beli la jugak.. huhu.. warna pilihan : pink, hitam and kuning .. macam bese la 2.. hi2..
pas bli baju tgok baju kurung lak kan raya pon da nak dekat xde la yang berkenan di hati..
g first lady pas 2 ribe2 je berkenan dekat satu baju ni kale hitam kelabu..
so cute baju 2.. suka la jugak kalau warna kelabu ni.. cantik :)

 baju kurung (first lady) :)

tak pe la kain pasang nanti la balik umah nak beli kat kuantan jew.. mybe kat cni tak banyak pilihan sangat kot.. borink jew bab rumate cakap macam taste owang tua je kain pasang kat kedai 2.. huhu..
pas penat jalan2 solat then bli tiket balik jengka semula..
antara barang2 lain yang trut di beli sperti di bawah :: ~> :)
3 cute selipar :)


mine is green.. go go green :)

dalam bas on da way nak balik jengka sibuk duk bercerita ngan zila .. sha sempat agy dye tdo lam bas.. hee yela ngntok kan.. :)
sampai je kat jengka hujan lebat jugak habis basah tapi nasib baik tak demam.. lupa laa nak bwak payung sebelum pergi..
2 la orang tua cakap sediakan payung sebelum hujan.. hehe.. selamat la ad bas so balik u sampai dalam kolej naik bas je.. pas 2 bersihkan badan solat sumer..
pas 2 usha barang yang beli tadi.. excited tol.. :)
sunnguh seronok jalan2 shopping uh.. t ada masa pegy lagy.. hehe..
insyaallah.. k la tgn da penat menaip.. hik2.. c u all.. daa.. salam ..



Sunday, July 4, 2010

badan ku sakit2 selepas wat exercise turun naik tangga :)


Salam semua..
Alhamdulillah ari ni sampai juga ke uitm jengka ni..
Lia bertolak dari rumah kul 8 gitu.. awal juga la kan.. hehe mesti la.. nanti jalan jam plak lagi susah kan.. huhu bajet je..
Erm sampai2 je kolej amek kunci n then terus g angkat barang masuk bilik..
Sem ni lia dapat bilik tingkat 3 tau.. ouh penat2 angkut barang tadi.. 3 kali kena turun naik tau baru settle..
2 pon nasib ada mama, abah , qilah,akak n syahir.. sayang n rindu kat diorang..
Thanks semua..
Adeyh tapi memg penat juga lah ari ni.. da siap angkat barang kne lah kmas2 barang2 pula..
Haa sesi kemas barang ni lia kena kemas sorang2 la pula.. sob3.. Cdeyh nyer.. nak wat camne kan mama abah n sume da balik umah da..
Diorang nak balik cuz ada keja agipun irfan ade kat umah.. kne tinggal cian dye... hi3..
Tak pe la dye tak kesa sgt tp lia cdeyh gak sebab dye tk anta sama tdi.. huhu ..
Okeyh.. kemas punya kemas da siap pun akhirnya.. pas 2 baru perasan banyak jug alia punya baju ek.. macam da x muat da locker nieh.. huhu.. kalo dye boleh bersuara mesti dye akan da la 2.. cian la kat aku nie.. x larat da nak simpan barang2 ko nie.. huhu sorry ea locker ku sayang.. ku tak sengaja nak menyakiti kau.. tanpa kau tak dapatlah ku nak simpan barang agy.. huhu..
Hehe macam2 lah.. da ciap kemas locker pasang cadar tilam pulak..
Then tggu rumate pula sampai..
Act diorang da sampai tapi diorang pergi kluar jap.. tak lama pas2 diorang balik..
Pas2 apa lagi cite2 n makan2 dulu.. da kenyang 2, kiteorang curik masa mop lantai blik jap macam berdebu jew.. tak selesa lah.. pas2 sapu sekali.. haa baru selesa kini.. hee..
Pas2 siap 2 kiteorang solat.. da ciap sume sume terbaring kepenatan di atas katil..
Sok ada kelas kul 10.. semangat nak g kelas tp tak tahu la takut pergi2 9t tiba2 je lec yg tak datang or pape2 je la.. macam sem lepas..
Harap2 xjadi macm 2 la.. sejarah lama takkan berulang kembali.. hehe..
Ok la.. tak tau nak mengarut apa dah..
Nak g iron baju dulu.. tata.. c u.. salam 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...