Website Signs

Thursday, October 28, 2010

Kuku siapa paling lawa dan sihat?

Penyakit Berkaitan Warna Kuku

animated teddy bear with hearts Pictures, Images and PhotosDiagnosis penyakit berkaitan kuku sebenarnya sudah dilakukan banyak orang sejak zaman Hippocrates. Berikut ini beberapa perubahan warna kuku sebagai petanda suatu penyakit :




1. Pangkal kuku membiru : menandakan kurang baik peredaran darah dan merupakan gejala penyakit jantung.

2. Separuh bagian pada hujung kuku berwarna merah muda atau coklat sementara kulit ari berwarna putih : menandakan penyakit gagal ginjal.

3. Kuku terlihat kusam dan terdapat kerutan horizontal : menandakan kekurangan gizi, gejala suatu penyakit campak, cacar air, gondok, jantung serta sindrom Reynaud (kejang pada urat jari tangan/kaki diakibatkan sangat kedinginan).

4. Lapisan merah membujur pada kuku : menandakan perdarahan pada pembuluh kapilari, bila terdapat garis ganda merupakan gejala penyakit darah tinggi (hypertensi).

5. Kuku bewarna kekuning-kuningan : menandakan penyakit pernafasan seperti bronkitis kronis atau bentuk pembengkakan di tangan (lymphedema).

6. Kuku bewarna kekuning-kuningan disertai dengan pertumbuhannya lambat, tebal dan mengeras : menandakan gangguan getah bening atau penyakit pencernaan kronik.

7. Kuku yang berwarna kehitaman : mungkin simptom kanser kulit, kerana itu harus selalu diperiksa untuk menentukan apakah itu merupakan melanoma (kanser kulit).

8. Lingkaran sabit di kuku ibu jari berwarna merah muda : menandakan peredaran darah pankreas kurang baik dan bila fungsi pankreas menurun dapat menyebabkan seseorang mudah lesu, seterusnya berkembang menjadi kencing manis. Lingkaran sabit di kuku jari telunjuk berwarna merah muda : menandakan usus dan lambung lemah.

9. Lingkaran sabit di kuku jari tengah berwarna merah muda : menandakan seseorang mudah terserang rasa gelisah, mengalami gangguan pada bagian organ dalamnya, tidak nyenyak tidur, sering pening.

10. Lingkaran sabit di kuku jarimanis berwarna merah muda : menandakan datang haid tidak normal merasa kepanasan atau kedinginan hingga mengganggu peredaran darah.

11. Lingkaran sabit di kuku jari kelingking berwarna merah muda : menandakan keadaan jantung lemah.

12. Kuku berbintik merah atau hitam : menandakan peredaran darah otak kurang baik.
Untuk mengetahui kesihatan tubuh secara keseluruhan, cubalah anda menakan secara perlahan setiap kuku jari anda. Bila kuku menjadi merah setelah ditekan, bererti anda memiliki peredaran darah dan organ tubuh yang baik. Namun jika kuku tidak segera memerah setelah di tekan, bermaksud peredaran darah anda tidak lancar dan ada organ tubuh yang kurang sihat.


ni pic tyme jari lia luka suatu ketika dulu..saje nk tunjuk kuku sebenarnye..lawa tak kuku saya?hee..


Selamat mencuba..


Tabiat gigit kuku
Tabiat gigit kuku (onychophagia). Kebiasaan ini lebih banyak dialami wanita. Terutama untuk menutupi rasa gugup, menahan lapar atau ketika merasa bosan. Perlu diketahui, kebiasaan seperti ini selain merosak kuku dan melukai jari juga boleh membahayakan kesihatan anda.
Seperti yang kita tahu di bawah permukaan kuku banyak sekali bakteria. Jika kita sentiasa dan menjadi kebiasaan menggigit kuku, risiko yang besar kita akan dijangkiti bakteria yang ada pada kuku tersebut. Kesannya, menggigit kuku dapat menyebabkan penyakit. Seperti, penyakit gusi. Ketika kulit pada sisi kuku patah saat digigit, itu boleh berdarah dan menjadi sangat jangkitan virus. Perbuatan atau tabiat ini biasanya dilakukan dalam keadaan kita tak sedar.
Langkah-langkah mengatasi
- Luangkan masa memotong kuku.
- Bagi yang stress, cuba cari cara lain bagi mengelakkan stress.
- Visualisasi terapi
- Disebabkan kebanyakannya berpunca daripada stree, jadi cuba luangkan masa dengan merehatkan diri anda.

Gejala Gigit Kuku
- Kuku pendek, Kulit di sekitar kuku rosak, pendarahan kulit di sekitar kuku, sering menggigit kuku.
Harap info dapat bantu anda semua.. :) 
animated teddy bear with hearts Pictures, Images and Photos
sekian,wassalam.

8 comments:

Asri Alam said...

tengs, bagus info ni. boleh la aku eksyen pakar dalam bidang ni

danisha qaisara said...

sama2..hehehe :)

norulqalbi said...

thanks! hehehhe ;]

danisha qaisara said...

u r welcome ceca ;p

amira zakiah said...

wahhh dah jadi master dah liya....!lepas nie blaja jadi mak dukun plk.hehehe

danisha qaisara said...

mia : heehe tu la..tp lia tk nak jadi..kasi kat mia je la kan..hik3..
ok tak?? :P

dya adriza said...

Nice info!! Saya tengok kuku saya, alhamdulillah sihat2 hehe

danisha qaisara said...

alhamdulillah kita dikurniakan kuku yg lawa..thanks Allah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...